Hochschule für Bildende Künste–Städelschule
Dieses Board stellt nicht die offizielle Meinung der Hochschule für Bildende Künste–Städelschule dar.
Dürerstr. 10, 60596 Frankfurt am Main, Germany
This Board does not reflect the official opinion of the Hochschule für Bildende Künste–Städelschule.
Decolté / Décollage - The Forgotten Bar : GALERIE IM REGIERUNGSVIERTEL BERLIN
»New works« Beutler Fleischmann Hoener Lee Pohle Reuter
******************************************
Gutleutstrasse 8-12
60329 Frankfurt/Main
*******************************************
Herzliche Einladung zur Eröffnung der Gruppenausstellung »New works«
Michael Beutler
Dirk Fleischmann
Martin Hoener
Nayon Lee
Sascha Pohle
Mandla Reuter
Eröffnung
Donnerstag, 4. Februar 2010, 19.00 Uhr
Ausstellung
5. Febraur 2010 bis 21. März 2010
Öffnungszeiten
Dienstag bis Freitag 11-19 Uhr
Samstag, Sonntag 12-18 Uhr
»basis« freut sich von 5. Februar bis 21. März 2010 eine Ausstellung mit neu erarbeiteten Positionen einer Reihe ehemaliger Studierenden der Städelschule in Frankfurt am Main zu präsentieren. Die Arbeiten verdeutlichen die sich verfestigenden Themenfelder der heute international tätigen KünstlerInnen und öffnen zugleich den Raum für neue, ungewöhnliche Ideen und Konzepte.Alle im Rahmen der Ausstellung präsentierten Werke entstanden im Laufe der letzten 12 Monate und werden erstmals im deutschsprachigen Raum vorgestellt.
Michael Beutler (*1976 in Oldenburg) lebt und arbeitet in Berlin. Seit 2001 sind seine Arbeiten sowohl in einer Reihe internationaler Gruppenausstellungen wie Einzelausstellungen zu sehen, u.a. in der Kunsthalle Baden-Baden, im PAN Neapel, bei The Hayward, London und Boniers Konsthall, Stockholm.
Dirk Fleischmann (*1974 in Schweinfurt) erhielt 2007 ein Arbeitsstipendium in Korea und lebt und arbeitet seither in Frankfurt und Seoul. Seine Arbeiten wurden u.a. in der Tensta Konstall, Spanga, in der Netty Horn Gallery, London, im Portikus, Frankfurt sowie bei Alternative Space Pool, Seoul präsentiert.
Martin Hoener (*1976 in Wedel bei Hamburg) lebt und arbeitet in Berlin. Seine Arbeiten waren u.a. bei KW-Institute for Contemporary Art, Berlin und Patricia Low Contemporary, Gstaad sowie in Einzelausstellungen im Kunstverein Düsseldorf und bei Galerie Eva Winkler, Frankfurt zu sehen.
Nayon Lee (*in Seoul) lebt in Frankfurt und arbeitet in den Arbeitsräumen von »basis«. Ihre Arbeiten waren im Kunstverein Familie Montez, im Hafen 2, Offenbach und in der Ausstellungshalle 1A, Frankfurt zu sehen.
Sascha Pohle (*1972 in Düsseldorf) lebt und arbeitet in Amsterdam. Neben der Beteiligung an einer Reihe internationaler Ausstellungen u. a. auf der Videonale 12, Bonn, im Stedelijk Bureau, Amsterdam und im Zentrum für Kunst und Medien, Karlsruhe, erhielt er 2009 ein Arbeits- und Ausstellungsstipendium in der Meet Factory, Prag.
Mandla Reuter (*1975 in Nqutu, Südafrika) lebt und arbeitet in Berlin. Seine Arbeiten waren in den letzten Jahren in einer Reihe internationaler Ausstellungen zu sehen, u.a. auf dem Word Event, Kunsthalle Basel, der Site Santa Fe Biennale 2008, in der Galerie Mezzanin, Wien sowie im Kunstverein Lingen.
Michael Beutler, Carpet, 2009, (c) Beutler
Dirk Fleischmann, my Forest Farm, 2009, (c) Fleischmann
Nayon Lee, Simple Life, 2010, (c) Lee
Sascha Pohle, Reframing the artist, 2009, (c) P
Für die Freundliche Unterstützung danken wir:
Kulturamt Frankfurt am Main
MESO Digital Interiors - www.meso.net
*******************************************
basis
Gutleutstrasse 8-12
069/400 376 17
60329 Frankfurt
Germany
www.basis-frankfurt.de
info@basis-frankfurt.de
KAVI GUPTA BERLIN - Patrick Alt - I Open Up The Gallery
PATRICK ALT
I Open Up The Gallery
February 5, 2010 - March 27, 2010
Opening Reception: Friday, February 5, 6-9PM
Kavi Gupta Gallery Berlin is proud to present the debut solo exhibition of painter Patrick Alt. Although the gallery's inaugural exhibition was last September, Alt's daft exhibition title - "I Open Up The Gallery" - relates to a figurative suggestion rather than the exhibition's actual vernissage; Alt's exhibition is one to naively rediscover the space anew, in the same sense that Alt approaches his work as a painter. Included in the exhibition are a suite of the artist's abstract and bold oil canvasses as well as few painted bought objects installed throughout the gallery. Shot from the hip, Alt perpetually creates works that balance between the artist's reasoned and developed conceptual disciplines and one's will to make a new, heartfelt, and expressive work of art. The works' self-criticality arises from Alt's radical sense of trepidation, one that questions how an artist is able to break stride with their past and begin again.
Patrick Alt (b. 1976 in Frankfurt am Main) is currently completing his studies at Frankfurt's Städel Schule under Prof. Michael Krebber. Most recently Alt's work has been included in a group exhibition (Adrian Buschmann, Henning Straßburger, and Alt) at Galerie Fiebach & Minninger in Köln. Alt has also spent the past year making shows across continental Europe with the artist group Vandel (Philipp Schwalb, Henning Straßburger, Christian Rothmaler, Jannis Marwitz, and Alt). The group has made a series of exhibitions under their collective title, most recently at the AtelierFrankfurt in Frankfurt am Main and at Marks Blond Project in Bern, Switzerland, and also listed in the Watchlist of the July issue of German collector magazine, Monopol. Alt lives in Frankfurt am Main; he maintains a studio there and in Berlin.
For more information and/or images, please contact the gallery at info@kavigupta.com or +49.162.800.7609/1.312.432.0708.
---------------------
Die Galerie Kavi Gupta Berlin freut sich, die erste Einzelausstellung des Malers Patrick Alt präsentieren zu dürfen. Auch wenn die Eröffnung der Galerie letzten September stattfand, bezieht sich Alts etwas alberner Ausstellungstitel "I Open Up The Gallery" eher auf einen symbolischen Hinweis, als die eigentliche Vernissage; Alts Ausstellung ist eine, die den Raum auf eine unbedarfte Weise wiederentdeckt. Dies geschieht im gleichen Sinne wie sich Alt seiner Arbeitsweise als Maler annähert. Teil der Ausstellung sind neben einer Folge seiner gewagten, abstrakten Ölgemälde auch bemalte gekaufte Objekte, die in der Galerie installiert werden. Aus der Hüfte geschossen, erschafft Alt ununterbrochen Arbeiten, die eine Balance schaffen zwischen dem vom Künstler entwickelten und durchdachten konzeptionellen Ansatz und seinem Willen, ein neues, aufrichtiges und expressives Kunstwerk zu kreieren. Die Selbstkritik seiner Arbeiten entsteht aus Alts radikalem Verständnis von Beklemmung, das hinterfragt, wie es einem Künstler möglich sein kann, mit seiner Vergangenheit zu brechen und von neuem zu beginnen.
Patrick Alt (1976 in Frankfurt am Main geboren) studiert derzeit an der Städelschule in Frankfurt bei Prof. Michael Krebber. Vor kurzem wurden die Arbeiten von Patrick Alt in einer Gruppenausstellung (Adrian Buschmann, Henning Straßburger und Alt) in der Galerie Fiebach & Minninger in Köln gezeigt. Alt war im letzten Jahr ebenfalls in einer Reihe von Ausstellungen in ganz Europa mit der Künstlergruppe Vandel (Philipp Schwalb, Henning Straßburger, Christian Rothmaler, Jannis Marwitz und Alt) vertreten. Unter dem Titel des Künstlerkollektives hat die Gruppe Ausstellungen, jüngst im AtelierFrankfurt und bei Marks Blond Project in Bern. Alt lebt in Frankfurt am Main. Momentan unterhält er sowohl ein Atelier dort als auch in Berlin.
CHICAGO
835 West Washington Blvd.
Chicago, IL 60607
312.432.0708
Tuesday - Friday, 10-6PM
Saturday, 11-5PM
BERLIN
Kluckstraße 31
10785 Berlin
Germany
+49 162 800 7609
Tuesday - Saturday, 1-6PM
Kavi Gupta Gallery | 835 W Washington Blvd | Chicago | IL | 60607
Patrick Alt
VANDEL: vandel.at
BAAHLSAAHM
Violent tranquility-Performance
The whole performance will take about an hour or two-
Please feel free to come and observe
!
Resident 18: MILLY THOMPSON
OTHER tonight! 25.01., 21 Uhr / January 25th, 9pm
Hannes Michanek
untitled
Casting, Visite ma Tente, Berlin, Germany
Exhibition opening:
Schwedenstr 18b
13357 Berlin
info@visitematente.com
www.visitematente.com
Hermann Nitsch / Vroni Schwegler K u n s t v e r e i n F a m i l i e M o n t e z
Donnerstag, 21 Januar 2010 19Uhr
Vernissage:
"Der Meister und seine Muse" - Hermann Nitsch / Vroni Schwegler
(Künstler sind anwesend)
Begrüssung: Mirek Macke
Einführungsrede: Michael Riedel
http://www.artsite.tv/1002vorschau.html
http://www.nitsch.org/
http://www.facebook.com/TwoandaHalfMen?v=info&ref=mf#/event.php?eid=244532970881&ref=mf
http://www.youtube.com/watch?v=X_n9doP53gM
Ausstellung wird gefördert vom Kulturamt der Stadt Frankfurt
60313 Frankfurt, Breite Gasse 24
http://www.myspace.com/familiemontez
Tel: 069-29723577
Spendenkonto: Frankfurter Sparkasse (BLZ 50050201) Kto.Nr.: 200382268
Kronika - Anna Ostoya, ‘From a to ∞’ 23rd January – 27th March 2010
Anna Ostoya, 'From a to ∞'
23rd January – 27th March 2010
Opening: 23rd January 2010 (Saturday), 7-9PM
CSW Kronika, Rynek 26, Bytom, Poland
Curator: Stanisław Ruksza
For her first institutional solo exhibition in Poland, titled 'From a to ∞', Anna Ostoya takes up the topics of war and violence, treating them as questions about an 'end of knowledge'. The impossibility of finding the solution to the threat of war and violence defines the limits of human intellect.
'From a to ∞' originates in the correspondence 'Why War?' between Albert Einstein and Sigmund Freud, published by the League of Nations in 1933. The pamphlet was supposed to popularize the critical view on war, but its distribution was restricted after the Nazis took power in Germany.
In 1932 Albert Einstein, a committed pacifist, asked Freud in a letter what inclines a man and society to turn to violence and killing each other? How to prevent it? Is there a possibility to control man's mental evolution in order to eliminate the psychosis of hate and destruction?
For Einstein, the temporal solution was an international institution that would guarantee peaceful resolutions of conflict. However, he was perfectly aware of the limitations of such an institution, and of the existence of other, non-political 'psychological obstacles' that would have to be recognized in order to find a remedy for the problem of war. Einstein neither accepted economic reasons nor the warmongering of leaders for their own private interest as sufficient explanations. The 'desire for hate and destruction' hidden in a man was a riddle Einstein hoped Freud would help him to solve - thus start an educational process, which would allow eliminating the problem in the future.
In his reply, marked by pessimism and helplessness, Freud delivers some answers but doesn't present any specific explanation. He apologizes for the disappointment his answer must cause referring to it as a 'kind of mythology'. Freud invokes the theory of the death drive he had described already in his 'Beyond the Pleasure Principle' from 1919. This theory has been widely criticized by many theorists and served as an example of a great mind's struggle with new ideas. At the end of the letter, Freud shares his belief that anything contributing to progress of culture could help fight war.
The purpose of 'From a to ∞' is not to find an answer to the question 'Why War?' but to present the problem it implies: the limited nature of knowledge; to challenge such categories as illusion and reality, myth and fact, social and subjective fantasies.
The impossibility to answer satisfactorily and to find a solution to the problem of violence compels to search for an alternative approach to knowledge. One of the possible ways is to put aside the ambition of finding explanations and proving oneself right, 'suspending' the knowledge and trying to look at it carefully as if from a distance. 'The ultimate goal' – i.e. to find answers – is to be abandoned.
In 'From a to ∞' Anna Ostoya focuses on the issue of today's western man consciousness, which is characterized by the lack of direct contact with military violence and military conflicts, constant flow of media information about them, and growing fear of terrorist acts. War's discourse, resulting from patriarchal tradition, defines social structures, where gender roles are only superficially equal.
'From a to ∞' consists of oil paintings, collages on canvas, sculptures and text works. The formal diversity of the presented pieces and the special relations among them mirror the conceptual assumption of embracing various perspectives and theories at the same time.
Anna Ostoya's oil painting mirrors intellectual effort. 'The ultimate goal' – the ultimate form, cannot be predicted in advance, but is formed during a longer process. The text pieces have been created using quotations – both the artist's own and of others authors. Figuration and abstraction consistently take turns in the artist's work and - according to its subject - investigate the realism/abstraction division.
A book containing reproductions of Anna Ostoya's works, Albert Einstein-Sigmund Freud correspondence and texts by Jacqueline Rose and Stanisław Ruksza is currently being prepared.
Anna Ostoya (*1978 in Krakow) studied at Parsons School of Art and Design in Paris and at Städelschule in Frankfurt am Main. In 2008/09 she participated at the Whitney Independent Study Program in New York City. Her work has been presented at Portikus in Frankfurt am Main (2005), Silverman Gallery in San Francisco (2006), Zacheta National Gallery in Warsaw (2007), Car Projects in Bologna, Lisson Gallery in London and CCS Bard College in Annandale-on-Hudson, New York (2009), at Manifesta 7 in Rovereto (2008) and at the 2nd Athens Biennale (2009). Anna Ostoya lives and works in Krakow and New York City.
22.01.2010. Patrick Alt + Henning Strassburger = Ausstellung
Patrick Alt - Henning Straßburger
Malerei im positiven Sinne
Eröffnung am Freitag, 22.01.2010, 19 - 21 Uhr
Galerie Martina Detterer
Hanauer Landstraße 20-22
60314 Frankfurt am Main
Telefon: 0049-(0)69-491613
Telefax: 0049-(0)69-492922
E-Mail: mail@detterer.de
Internet: www.detterer.de
Öffnungszeiten: Di.-Fr. 13.00-18.30 Uhr, Sa. 11.00-14.00 Uhr und nach Vereinbarung
Artist Book Presentation Tasteless by Barbara Philipp, Montag 18. Januar 2010 20.00 Uhr, Goethe-Institut Amsterdam
Tasteless by Barbara Philipp
Montag, 18. Januar 2010, 20.00 Uhr
Goethe-Institut Amsterdam
Herengracht 470, Amsterdam (+31 205312900, www.goethe.de/ins/nl/ams/)
Eintritt: € 5,00 / mit Ermäßigung: € 3,00
Monday, 18 January 2010, 8 PM
Goethe-Institut Amsterdam
Herengracht 470, Amsterdam (+31 205312900, www.goethe.de/ins/nl/ams/)
Admission: € 5.00 / reduced: € 3.00
The book Tasteless by Barbara Philipp was developed in the frame of thePublications Project and produced by the Dutch Art Institute (www.dutchartinstitute.nl) in collaboration with Werkplaats Typographie in Arnhem, both master programs of the ArtEZ Institute of Arts. During a year the participating artists were supervised and accompanied to realize their publications by the artist and curator Delphine Bedel. In 2009 the sixteen different books were presented at Casco (Utrecht), at the art bookshop Shashin in Amsterdam, as well as at several art book fairs.
Using the same material but with a different approach, the artist Barbara Philipp, produced a new limited artist edition of Tastelss, that will be presented at the Goethe- Institut in Amsterdam. The book talks about fat as flavor carrier, used also in ribald sayings. Fat used in its positive and negative connotations forms the basis of this artistic statement. Through a unique collaboration with the choreographer Ina Stockem (www.peopleonthemove.com) the physical aspects of the content will be explored at this evening presentation.
The fat is in the fire: everything revolves around fat!
For more information: http://blogs.taz.de/wienblog/2009/11/20/deine_fetten_augen_am_tellerrand/
www.barbaraphilipp.eu
Neue Alte Brücke @ Economy - A solo show by Seth Pick, 'The Masturbator May be Abject' - Opening night: January 19 from 8pm
The first invited space to show at Economy's twin space - situated above the Staedelschule Library, Dürerstrasse 10, Frankfurt am Main is Neue Alte Brücke. |
PAUL MCCARTHY'S CAP opening 22/01
Buchpräsentation von Sandra Kranich / ‚Dark Triangle’ – a catalog presentation by Sandra Kranich
am 19.1.2010, 19 Uhr, Portikus mit einer Einführung von Daniel Birnbaum
Sandra Kranich stellt im Portikus ihren neuen Katalog vor, in dem ihr künstlerisches Schaffen der letzten Jahre dokumentiert ist. Die Arbeit von Sandra Kranich hat einen zeichnerischen und skulpturalen Ausgangspunkt, der in Feuerwerke umgesetzt wird. Ihre Feuerwerksinstallationen existieren nur für Momente, und folgen inhaltlich und formal dem jeweiligen Kontext, in dem sie stattfinden. Der Katalog enthält ein Interview von Nikola Dietrich und Jochen Volz mit der Künstlerin, sowie eine DVD mit Dokumentationen der Feuerwerke. Außerdem zeigt Sandra Kranich an diesem Abend eine Auswahl von Filmen, die ihre Feuerwerke der letzten 10 Jahre dokumentieren. U.a. sind zu sehen: "Lost Star, Firework 14.6.2009", Athen Biennale 2009, "Hausfeuerwerk 1", Westfälischer Kunstverein Münster 2009, "Firing Figure, Firework 5.11.2008", T2 Turin Triennale 2008/09 und "Dark Triangle, Firework 30.5.2008", Neues Museum Nürnberg.
Sandra Kranich lebt und arbeitet in Frankfurt am Main.
Der Katalog ist erschienen bei argobooks, Berlin und kostet 18 Euro.
____________________________________
The catalog was published by argobooks, Berlin and is available for 18 Euro.
PORTIKUS
Alte Brücke 2 / Maininsel
D - 60594 Frankfurt/Main
Ausstellung und Eröffnung "fail better 2.2", Kunsthalle Mainz
Unter dem Reihentitel fail better präsentiert die Akademie für Bildende Künste Mainz zum zweiten Mal Arbeiten ihrer Studierenden in den Turmräumen der Kunsthalle. Meistenteils noch inmitten ihres Kunststudiums stehend, ist für viele der Beteiligten die Ausstellung die erste außerhalb des Kunsthochschulrahmens. Um so mehr gibt fail better Hinweise auf die Entwicklungsstände und Perspektiven der jungen künstlerischen Talente.
Beteiligte Künstler:
Julia Hartmann (Malerei),
Sarah Mock (Video/Rauminstallation),
Markus Georg Reintgen (Fotografie),
Philipp Schneider (Installation/Skulptur),
Upper Bleistein (Laura Eschweiler, Judith Leinen, Lisa Vogel) (Installation/Objektkunst),
Julia Walter (Malerei),
Jonas Weichsel (Malerei)
Am Zollhafen 3-5
55118 Mainz
Tel. +49 (0) 61 31-12 69 40
Fax + 49 (0) 61 31-12 69 37
www.kunsthalle-mainz.de