LE DEATH TO MANKIND + EPHEMEROL


Do. 02.10.2014 Konzert im Exzess / 21:30
LE DEATH TO MANKIND + EPHEMEROL

"le death to mankind" sind ein glam-pop-noise-trio aus paris.
b52s und melt banana treffen auf fantomas auf der suche nach e.morricone.
wundervolle mischung aus arrghh und tralala…

"ephemeroL"aus ffm sind mit von der partie und rollen ihren dunkelroten, instrumental gehaltenen, doomigen postrock-klangteppich aus.

SCHAUEN SIE HIER:
http://konzertekonzerte.tumblr.com/

@ Viennafair Wien 1.-5. Okt.

Preview

1. Oktober  2014  14-18 Uhr

Vernissage   
1. Oktober 2014  18-21 Uhr

Franziska Kneidl
Bernhard Schreiner
Markus Weisbeck
Ekrem Yalcindag

Opening 2. Oktober


Markus Weisbeck

Gravitationen  2012
Fine art pigment print
80 x 60 cm
Ed . 3/3 (+ 1 a.p.)


Ekrem Yalcindag

Red - Yellow - Blue  2014
each 140 x 100 cm
(Detail)

www.viennafair.at

Kai Middendorff Galerie

Niddastraße 84
60329 Frankfurt am Main
+ 49 (0) 170 31 32 191
+ 49 (0) 69 74 30 90 35

Wed - Fri  2 - 6 pm
Sat 12 - 4 pm

Parkplätze im Hof

galerie@kaimiddendorff.de

CULTUS DEORUM @ SAATCHI GALLERY

Cultus Deorum
Curated by Zavier Ellis
Florian Heinke, Sam Jackson, Reece Jones, Eric Manigaud, Alex Gene Morrison, Gavin Nolan, Dominic Shepherd, John Stark, The Cult Of RAMM:ΣLL:ZΣΣ
Saatchi Gallery, Prints & Originals Gallery, Duke Of York's HQ, King's Rd, London SW3 4RY
Exhibition Dates
October 1st – 27th 2014
The term cultus deorum was defined by Roman philosopher and polymath Cicero as 'the cultivation of the gods'. Approximately four hundred years before Emperor Constantine the Great's conversion to Christianity, this would refer specifically to pagan polytheism. Cultish codes have been a central component of all belief systems throughout history, manifesting themselves in various ritualistic guises. Prayer, sacrifice, offerings and ceremonial actions in relation to symbolic signs, dates and places, compounded by repetition, come to define any individual cult by its most essential process, that of worship. Each artist in this presentation investigates the cult drive as an important component within their general practice.

OPENING: GENOVEVA FILIPOVIC, THURSDAY 2 OCTOBER, 7PM


G​enoveva Filipovic
the young is night 2 October - 23 November 2014
Opening: Thursday 2 October, 7pm

NEUE ALTE BRÜCKE
Hafenstrasse 23
60327 Frankfurt/Main
+49 (0)176 6422 6509

info@neuealtebruecke.com
www.neuealtebruecke.com

EVAKUIEREN


Nur noch sieben Tage bleiben zum EVAKUIEREN Frankfurts und seiner Nachbarstädte – klickt auf www.evakuieren.de und entdeckt Arbeiten von über 30 internationalen und regionalen Künstlern aus Performance, Installation, Theater und Bildender Kunst - u.a. mit OPOVOEMPÉ (BR), Mariano Pensotti (AR), LIGNA (DE), Carlos Motta & Camilo Godoy (US), Calori & Maillard (IT/FR), Matthias Mohr & Bobby Borderline (DE), Chris Kondek/ Christiane Kühl/ Klaus Weddig (US/DE), Hendrik Quast & Maika Knoblich (DE), Anton Berman (DE), u.v.m. bis 5.10. im Rhein-Main-Gebiet

12.9. – 5.10.

WAS UNS TREND


WAS UNS TREND

GLUE im Kunstquartier Bethanien
Francis Berrar, Fritz Bornstück, Morten Buch, Kerstin Drechsel, Damien Flood, Axel Geis, Andreas Golder, Marc Jung, Isabel Kerkermeier, Franziska Klotz, Monika Romstein, Marlon Wobst

zusammengestellt von Philip Grözinger und DAG

Eröffnung Do, 2. Oktober, 20 Uhr
Ausstellung bis 5. Oktober 2014
täglich 15-17 Uhr

Kunstquartier Bethanien
Mariannenplatz 2
10997 Berlin-Kreuzberg

Lars Karl Becker, Simon Buckley


Raising Middle Fingers. Not Standards.
Lars Karl Becker, Simon Buckley

Städelschule, Staatliche Hochschule für Bildende Künste, FrankfurtGermany | MFA, Glasgow School of Art, Glasgow, England | BA (Hons) Fine Art, University of the West of England, Bristol,England | Dipl. Soz. Goethe University Frankfurt, Frankfurt, Germany

opening: 2nd of october 2014 7.00p.m.

Raum `¬4¯ÌÌÌo
Engertstr. 12 Hinterhaus
04177 Leipzig

https://www.facebook.com/events/1521235274778442/

Soleil politique - The museum between light and shadow


Soleil politique
The museum between light and shadow

Opening: 26/09/2014, 7 p.m.
27/09/14 – 11/01/2015

Curated by Pierre Bal-Blanc.

MUSEION
Dantestraße 6 via Dante
( I ) 39100 Bolzano/Bozen

Impressions of Youth in an Epoch of Death: The Beginnings and Ends of Vetjylien N'gyrz


24 September to 2 November 2014

Vernissage Tuesday 23 September 2014, 7.00pm

Impressions of Youth in an Epoch of Death: The Beginnings and Ends of Vetjylien N'gyrz
In the window display of Kunstverein München
For the inaugural event in Kunstverein München's new Autumn series k.m codex, artists Veit Laurent Kurz and Julien Nguyen have created a special window display dedicated to their fictitious character, the crypto-polymath Vetjylien N'gyrz.  
The first iteration of N'gyrz was the basis for the exhibition 'Flowers of Paranoia' in Frankfurt earlier this year, where the character - an ongoing collaborative project by Kurz and Nguyen - was introduced as an enduring influence for the apocryphal occult-band Servants Order ov Ancient Psychik Youth (S.O.A.P.Y). Following this, the artists use Kunstverein München's window display as an appendix to their false historicisation of N'gyrz in the literary vein of mythoposeia – a genre of expansive mythology to works of fiction 
An aged rock wall is installed as the backdrop for materials relating to the character's early life as a botanist on the cusp of a formative moment that leads him to perverse thought and experimentation. Fashioned in the style of a grotto or early Christian catacomb, the display is infused with rusty tech, scepters and a veneration icon of a young N'gyrz.

Steirischer Herbst, Parallel Borders opening this Saturday 5pm in Graz, Austria



MALTA CONTEMPORARY ART PRESENTS

PARALLEL BORDERS 1 
MONUMENTS & SHRINES TO CAPITALISM

FORUM STADTPARK GRAZ, AUSTRIA
27 SEPTEMBER - 18 OCTOBER 2014

ANGELO PLESSAS Athens
SILVIA GIAMBRONE Rome
TOBIAS SPICHTIG Zurich 
FRANZISKA VON STENGLIN Frankfurt 
JÜRGEN OTS Brussels
MARK MANGION Paris / Valletta
TOM DALE London
INGIBJÖRG MAGNADÓTTIR Reykjavik 
HELMUT WEBER & SABINE BITTER Graz / Vancouver

Founded by Mark Mangion in 2011, Parallel Borders is an extensive cross-field collaborative platform designed as an itinerant extension of Malta Contemporary Art.  Reflecting upon geopolitical and spatial narratives and physical borders via cyber, public and other accessible structures, a series of collaborations were initiated in 2012, generating a discourse with a diversity of artists and practitioners from other fields, invited to contribute to an explorative platform of site-specific fieldwork in various regions around the world. A journey was embarked upon, creating a foundation for historical research and anthropological mapping, storytelling and geo-political cultural examination against a backdrop of a deflating capitalism, environmental instability, technological revolution and ideas and disputes of borders; physical, territorial, scientific, philosophical.

The first edition of Parallel Borders, Monuments & Shrines to Capitalism proposes a collaboration with 8 artists in 8 cities in Europe beginning at the end of 2012. This cross-border project questions ideas of consumption and power, protest and awakening, pilgrimage and fracture, architecture, monument and shrine reflecting a decay in western culture propelled by an addiction to capitalism. Commencing in Athens, a journey to Reykjavik via stops in many of the most significant cultural, political, historical and financial cities of Europe was embarked upon marking a cacophonous and politically engaged fault line from South East to North West Europe. Questioning capitalist monoliths, a series of temporary projects were created engaging with public, private and virtual spaces. 


Parallel Borders 2 / Landfall (2014 -) proposes a series of parallel platforms composed of visual and textual contributions, site-specific projects and collaborations with artists, architects, writers, filmmakers and other contemporary practitioners whose research and work is connected to the Middle East. Reflecting upon complexities of borders and territoriality, referencing a multitude of rich and diverse historical contexts, this collective platform questions ideas of physical and metaphorical narratives via collaborative and discursive meditations on this land and people founded upon relationships to archiving of historical, visual and philosophical connections to specificity of time, place and culture.

Chronicling ideas of architecture and community, power and fracture and powerful symbols representing the landscape in harmony and conflict with social and political urbanization, a visual and textual trajectory is created. Mapping spaces and narratives through stories and documents, Parallel Borders manifests the physical in virtual flux as a borderless and accessible platform setting out to interrogate parameters of the designed, democratised and social nature of digital space through a cumulative, adaptable and renewable structure. 

Jasmin Werner - collapsing horizons


collapsing horizons
Jasmin Werner

at RM
First floor 307 K'Road
Newton, Auckland
Aotearoa - New Zealand

Opening 6pm, Wed. 24 September

OPENING: 27.09.2014 19:00h - Simon Buckley: PAUL SCHOLES (A design for life)


OPENING: 27.09.2014 19:00h

PAUL SCHOLES (A design for life)
Simon Buckley

For The Tip Buckley exhibits just one site-responsive work entitled: 'PAUL SCHOLES (A design for life)' (2014). His characteristically playful approach to the commission sees the surface of the vitrine itself being used as the arena for display, rather than the space which its existence encapsulates (and which has been left conspicuously empty). The work consists of the three opening sentences from the Wikipedia summery of Roald Dahl's 'The Twits' (1979) being applied to the glass of the vitrine in vinyl lettering. The title of the work makes reference to Manchester United's iconic ex-midfielder, Paul Scholes, who, rumor has it, keeps around 40 – 50 animals in his home at any one time.

Although visually somewhat different from many recent works, like all that Buckley produces, this is a work that is designed to activate a complex critical agenda, provoking considerations around the power/inadequacy of art and authorship (his own work included) within the terrain of culture and politics, and the nihilism of trying to find an equivalence of things balanced against a plea for an ethical discrimination between things. It is an approach to creation that is difficult as it is accessible, that is as important as it is irreverent.


TheTip
Oppenheimer Landstraße 85H
60596 Frankfurt am Main, Germany 

[Ausstellung] Bernhard Schreiner – Power Supply


[Ausstellung] 25. September - 26. Oktober 2014
Bernhard Schreiner – Power Supply

Mittwoch, 24. September 2014, 19 Uhr:
Eröffnung und Konzert

Unter Stichworten wie Sonische Kunst (Sonic Art) oder Transmission Art entwickeln seit einigen Jahren bildende Künstlerinnen und Künstler ein erneuerten Verständnis des Akustischen in der bildenden Kunst.

Einige nehmen dabei bewusst Bezug auf frühe Überlegungen des amerikanisch-australischen Kunsttheoretikers Douglas Kahn („Anmaßung der Musik"). Andere erspüren ein Fehl-Lesen und Miss-Sehen ihres Schaffens auf Grund einer musikalischen Umklammerung und suchen deshalb
nach Möglichkeiten der ästhetischen Befreiung.

Dies ist unser Ausgangspunkt zur Ausrichtung der ersten Einzelausstellung in München des Frankfurter Künstlers Bernhard Schreiner (*1971 in Mödling bei Wien). Schreiner ist einem breiteren Kunstpublikum vor allem durch seine gemeinsame Arbeit mit Thomas Bayrle bekannt, zum Beispiel zur documenta13 in Kassel, oder zuletzt durch seine Sound-Installation „The Encryption Garden" im Frankfurter Städel Museum in Zusammenarbeit mit Alan B. Brock-Richmond. Die Ausstellung im Münchner Kunstraum will nicht den kollaborativen Aspekt seines Werkes, sondern Bernhard Schreiners Überlegungen zum Akustischen in den Vordergrund stellen. An Hand Schreiners sonischer, raumfüllender Arbeitsweise soll die grundsätzlichere Frage diskutiert werden: Was macht die bildende Kunst mit dem Hören, und warum verträgt sich das nicht mit der Musik?

Neben einer Auswahl an Papierarbeiten und Plastiken im Parterre der Ausstellung zeigt Bernhard Schreiner im Obergeschoss eine eigens für den Kunstraum realisierte neue Arbeit: „Power Supply" (Netzanschluss). Unterschiedliche Volt und Ampere-Stärken handelsüblicher Netzteile in Kombination mit unterschiedlichen Typen von Lautsprechern erzeugen immer andere Ergebnisse. Flächige, knisternde, rhythmisch klickende Tonstrukturen erinnern an das Klangvokabular zeitgenössischer elektro-akustischer Musik, ohne jedoch deren konservative Logik von Komposition oder Instrument zu übernehmen.

Kuratiert von Ralf Homann.

Die Ausstellung wird gefördert von der Hypo-Kulturstiftung und dem Kulturreferat der Landeshauptstadt München.

Kr.

Kunstraum
Verein für aktuelle Kunst und Kritik
Holzstraße 10, Rgb., 80469 München
Tel.: +49 (0)89 54 37 99 00, Fax: +49 (0)89 54 37 99 02
info@kunstraum-muenchen.de, www.kunstraum-muenchen.de

Der Kunstraum ist ein unabhängiger Kunstverein und wird gefördert durch das Kulturreferat der Landeshauptstadt München.

L'Oiseau de Feu


Calori & Maillard
L'Oiseau de Feu

20 / 09 / 2014  at 1 4.00

Frankfurt Maintor
Neue Mainzer Straße 20
60311 Frankfurt am Main

with the support of Heinz und Gisela Friederichs Project Stiftung

Mark von Schlegell

Artwork: Louise Lawler. Design: Zak Group.

Sternberg Press

Artwork: Louise Lawler. Design: Zak Group.
Mark von Schlegell
Ickles, Etc.
Critical Spatial Practice 5

Edited by Nikolaus Hirsch, Markus Miessen
Featuring artwork by Louise Lawler

www.sternberg-press.com

Upcoming book presentations with Mark von Schlegell in Los Angeles, New York, and Berlin

Wednesday, September 24, 2014, 7pm

MAK Center for Art and Architecture
Schindler House
835 North Kings Road
West Hollywood, CA 90069
www.makcenter.org

Friday, September 26, 2014, 3pm

The Classroom at the New York Art Book Fair 
MoMA PS1
22–25 Jackson Ave.
Long Island City, NY 11101
www.nyartbookfair.com

Tuesday, November 11, 2014, 7pm

Pro qm
Almstadtstraße 48–50
10119 Berlin
www.pro-qm.de

Sternberg Press is pleased to announce the publication of Ickles, Etc. by Mark von Schlegell, the fifth book in the Critical Spatial Practice series edited by Nikolaus Hirsch and Markus Miessen.

It's the late 21st century. Technological, environmental, and social catastrophes have changed the meanings of culture, nature, and landscape forever. But in what remains of the international urban scene, architecture still refuses to admit it hasn't been modern since the early 20th century. Enter Ickles, Etc.

Helming Los Angeles's most misunderstood info-architecture practice is Henries Ickles, "the man without self-concept." Time and again Ickles offers practical solutions to the most impenetrable theoretical entanglements of art, architecture, and science in the 2090s.

In the fifth book in the Critical Spatial Practice series, Mark von Schlegell's fusion of theory and fiction puts the SF back in notions of "speculative aesthetics." A collection of interconnected comical sci-fi stories written for various exhibitions, Ickles, Etc. explores the future of architectural practice in light of developments in climatology, quasicrystalography, hyper-contemporary art, time travel, and the EGONET. Occupying New Los Angeles, visiting the Danish Expansion, Nieuw Nieuw Amsterdam, and 1970s St. Louis, the practice finds selves embroiled in very spicy mustards indeed, redefining info-architecture and jettisoning the burdensome "self-concept" of the Western tradition in the process. Just don't expect a visit to the ruins of Disney Hall!

Mark von Schlegell is the author of the novels VenusiaMercury Station, and the forthcomingSundogz from Semiotext(e), as well as of two books of literary theory, Realometer and Dreaming the Mainstream, from Merve Verlag, Berlin. Schlegell has directed the Pure Fiction seminar at Städelschule in Frankfurt since 2012, which has published three experimental fiction compendia.

Mark von Schlegell
Ickles, Etc.
Critical Spatial Practice 5
Edited by Nikolaus Hirsch and Markus Miessen
Featuring artwork by Louise Lawler
Design by Zak Group
September 2014
10.5 x 15 cm, 172 pages, 9 color ill., softcover with dust jacket
ISBN 978-3-95679-073-7

Previous books in the series include:
Nikolaus Hirsch, Markus Miessen, eds., What Is Critical Spatial Practice? (artwork by Armin Linke)
Markus Miessen in Conversation with Chantal Mouffe, The Space of Agonism (artwork by Rabih Mroué)
Beatriz Colomina, Manifesto Architecture: The Ghost of Mies (artwork by Dan Graham)
Keller Easterling, Subtraction (artwork by Metahaven)

Forthcoming books in the series:
Robert Jan van Pelt, The Architecture of the Returned Gaze (artwork by Trevor Paglen)
Eyal Weizman, The Roundabout Revolutions

For orders, please contact order@sternberg-press.com.
For press inquiries and all other concerns, please contact mail@sternberg-press.com.

Sternberg Press
Caroline Schneider
Karl-Marx-Allee 78
D-10243 Berlin


FdjT »What Happens in Offenbach Stays in Offenbach«


FdjT
»What Happens in Offenbach Stays in Offenbach«

For information about works in the festival exhibition and the festivalprogram check out our website www.festivaljungertalente.de.

With

Adrian Williams
Anna Susanna Woof-Dwight
Annegret Schlegel
Bonny Poon
Cally Spooner
Caroli & Maillard
Carina Premer & Laura Eggert
Carolin Millner, Daniel Schauf & Nils Wildegans
Christopher Weickenmeier, Emmilou Rössling & Günter Baumann with Alexander Buers, Benjamin Renner & Leonie Martin
Christopher Weickenmeier & Günter Baumann
Dexter Sinister
Dominique Koch
Emilia Giudicelli & Samuel Fried
Emmilou Rößling
Esther Poppe, Imke Greitzke, Jennifer Gelardo, Julia Eichler, Lilly Lulay & Sven Zedlitz
Fanti Baum
Felix Imiola
Georg Thanner
Gertje Graef
Hélène Fauquet
IEMA
Judith Altmeyer with Lisa Schettel & Thomas Bartling
Julia Żabowska
Kitsum Cheng & Yuki Kishino
Leda Bourgogne
Les Trucs
Lisa Hopf
Lisa Hopf & Mariana Kampka with Craig Leonard
Liz Magic Laser & Sanya Kantarovsky
Luzie Meyer
Marc Spradling
Marcello Spada
Mariana Lopez
Marina Kampka
Max Brück
Michael Portnoy
Natasja Loutchko
Nik Geene
Ola Vasiljeva
Paul Elliman
Philipp Scholtysik
Ross Birrell
Steve Reich
Will Holder

FdjT 2014

19. - 21. September 2014

Hafengelände Offenbach
curator: Roos Gortzak
entrance free
opening hours:
19. September 19 - 00 h
20. September 13 - 02 h
21. September 13 - 23 h
Festival Society: Verein für Kunstförderung Rhein-Main e.V.

new RELEASES __ Ilja Karilampi

ILJA KARILAMPI

new RELEASES 

18.09 - 11.10.2014 
Opening Wednesday 17th September 7-10pm


RLEASES RLSASES REALEASE
NEW LEASES NEW RE RE LEASES
NEW REL EASES NEW RLEASE REEALASES
NEW REAL

HD video & the mirror bar
Saturday 20th September 8-10pm
SB
Goebenstrasse 7
10783 Berlin
tel. +49 151 2164 0399

PELES ISTANBUL: hands on / opening 18/09

hands on

Maria Loboda
Sidney Mueller
Magali Reus
Daniel Sinsel
Phillip Zach

image: Magali Reus. courtesy of the artist and The Approach, London

opening 18/09/2014
6-8pm

18/09 - 31/10
show open by appointment 
please contact pelesempire@gmail.com

PELES EMPIRE
Unit 118, Caferiye Han
Mercan Cd 31-65, Mercan Mh.
Fatih, Istanbul, Turkey

*thanks to the Moving Museum Istanbul*

THOMAS HIRSCHHORN – Extended opening hours during Berlin Art Week – Tuesday to Sunday 12 – 6 pm


 Schinkel
 Pavillon
 
presents 
 Thomas Hirschhorn 
 Höhere Gewalt 
 Extended opening  hours during Berlin  Art Week

 Tuesday – Sunday
 16 – 21 September
 12 – 6 pm 

Exhibition 
 29 August –
 28 September 2014 
 Schinkel Pavillon 
 Oberwallstraße 1 
 10117 Berlin 
 
Schinkel Pavillon wil be open for extended hours during Berlin Art Week to present Thomas Hirschhorn's Höhere Gewalt, the artist's first institutional solo exhibition in Berlin. Höhere Gewalt radically deconstructs the spatial integrity of the Schinkel Pavillon, effecting a collapse of structure, space and architecture into a feigned chaos of material and literary debris. 
 

        

Supported by the Swiss Arts Council Pro Helvetia, ANH Hausbesitz GmbH & Co. KG and the Walter A. Bechtler-Foundation.

Support Schinkel Pavillon e.V.! Become a member!

Scherenschnitt-Installation von Valentina Stanojev im 1822-Forum

Valentina Stanojev
Contemplation



Eine große, Blattwerk  abstrahierende Schaufenster-Arbeit, Leuchtkästen mit figurativen Scherenschnitten und Papierstichen sowie aus den Figuren entwickelte filmische Schattenspiele ergänzen sich zu einer raumgreifenden Installation.

In der FAZ beschrieb Christoph Schütte die Ausstellung sowie den Werdegang der Künstlerin in einem am Tag der Vernissage veröffentlichten Artikel, den Sie im Anhang dieser Mail finden. Und das Journal Frankfurt meinte: "Das 1822-Forum zeigt, wie eine gute Ausstellung auszusehen hat." Das Fazit der Ausstellungsbesprechung: "Geradezu magisch: Valentina Stanojev erschafft
fantastische Bildwelten."

Das Plakatmotiv von Valentina Stanojev wurde soeben vom Museum of New Art (MONA) in Armada / Michigan für eine Ausstellung künstlerischer Selbstportraits ausgewählt.

Geöffnet ist das 1822-Forum am Freitag, 12. September, von 14 bis 22 Uhr sowie am Wochenende (13. / 14.9.) von 11 bis 18 Uhr. Am Freitagabend wird Valentina Stanojev selbst in der Ausstellung sein.

1822-Forum
Fahrgasse 9
60311 Frankfurt am Main

on display: Sam Forsythe & Brian Rogers


on display: Sam Forsythe & Brian Rogers

Eröffnung: 18. September, 19.00 Uhr

19. September - 12. Oktober 2014

Öffnungszeiten: 
Dienstag - Freitag
11:00 - 19:00 Uhr
Samstag, Sonntag
12:00 - 18:00 Uhr

basis e.v.  
Produktions- und Ausstellungsplattform
Gutleutstraße 8-12
60329 Frankfurt am Main

This could last a lifetime / Fabrik Sachsenhausen, Donnerstag, 18. September 2014, 19 Uhr

KUNST IN DER FABRIK
This could last a lifetime

ANETTE BABL Fotografie und Malerei
NATALIE GOLLER Malerei
GEORG HÜTER Skulpturen
HANNES KÖRKEL Zeichnungen und Collagen
KARSTEN KRAFT Malerei
EMILIA NEUMANN Skulpturen

Donnerstag, 18. September 2014, ab 19 Uhr
Gegen 20 Uhr im Gespräch mit den Künstlern: Kurator Florian Koch

Die Ausstellung läuft vom 18. September bis zum 5. Oktober 2014.
Finissage am letzten Sonntag, 5. Oktober, um 17 Uhr.

Öffnungszeiten nach der Vernissage am 18. September 2014:
Samstag + Sonntag, 20./21. und 27./ 28. September
sowie Freitag, Samstag und Sonntag (3.-5.10.)
jeweils von 14 bis 18 Uhr.
Finissage am Sonntag, dem 5.10. von 17 bis 20 Uhr.

Kultur in der Fabrik e.V.
Fabrik Sachsenhausen
Mittlerer Hasenpfad 5
Ecke Schweizer / Mörfelder Landstraße
60598 Frankfurt am Main

Organisiert und kuratiert von Florian Koch.

Sandra Kranich - Zündung: Freitag, 12.09., 20 Uhr

ECHO RETURN
SANDRA KRANICH

ERÖFFNUNG 12.09., 19.00-21.00
ZÜNDUNG 20.00

13.09 -25.10.
DI MI DO FR 14.00-19.00
SA 11.00-16.00

PHILIPP PFLUG CONTEMPORARY
BERLINER STRASSE 32
60311 FRANKFURT AM MAIN
WWW.PPCONTEMPORARY.COM

Sandra Kranich
Flashforward, 2012 
Aluminium, Feuerwerkskörper, Ruß, elektrische Kabel
144,5 x 109 x 6 cm

Lena Henke "DIE"


Lena Henke "DIE"

For immediate release

Blessèd be God for the strength of strays.
Great gridded worlds weigh down on them.
And they, committed atlases, like scum, they stay.
They live out their days and days and play, and stray, and spray, and spay, stay. 
It is said of strays, strays are staid Gods in reverse.

Glory to god for the strength of strays.
Somebody told me once
the dogs in the guise of strangers from afar
dress up in handbags and visit cities.
One must be kind.
Great chains and hounds in pretty hearses 
The sandmen tether sandstones to their teary eyes.
Chain mail the length of quarterlies or spam.
Like trees they bark.
They parkplatz. Their ass is parked.
Jurassic park.

Blessed be dogs.
Some times they wake
With glass rays in their i's.
Life is hard being a shard.
One shouldn't mind.
They raze their own bed heads.
They sing the night is for hunting. 
They sing the day is for sleep.
Bless those dead heads.
So much cd be said of strays, or prayed. 

by Pablo Larios

exhibition dates: september 13. until october 18.

opening hours: tues.- sat. noon - 4pm and by appointment

Galerie Parisa Kind
Offenbacher Landstrasse 11-13
60599 Frankfurt

http://www.parisakind.de/

Özcan Kaplan - Seth Pick - Klaus Kamptner - Tomislav S. Vukic


Ausstellungseröffnung 
19.09.2014, 19 Uhr
Lange Strasse 31, 60311 Frankfurt am Main

Im Anschluss Party im Neglected Grassland ab 22 Uhr

​Kitsum Cheng


Kitsum Cheng

pivot
14 September to 30 November

Opelvillen Ruesselsheim
Ludwig-Doerfler-Allee 9

Ausstellungseröffnung BUFF, 11.9.2014, 19 Uhr

Einladung zur Ausstellungseröffnung

Michel Garcia Gomez
Sebastian Heinrich
Goekhan Erdogan

NN-Kollektiv zeigt BUFF

Eröffnung 11. September 2014, 19 Uhr
Dauer 12. – 14. September
Öffnungszeiten 16 – 19 Uhr täglich
Ort Basis Projektraum, Elbestr. 10, 60329 FFM

BUFF ist unser erstes kollektives Ausstellungsprojekt. Wir teilen uns Arbeit und Autorschaft und operieren als Gruppe mit einer Verbindung aus Versatzstücken, Relikten und Spuren Bildender Kunst und Graffiti. Dabei findet unterschiedliches vorgefundenes Material Verwendung in Installationen, Tafelbildern, Videoperformances, Fotografie und Kunst am Bau.

Das Kollektiv hat sich aus nahe liegenden Gründen dafür entschieden, Anleihen aus der Subkultur zu beziehen. Alle drei Mitglieder haben wie viele andere Jugendliche seit den frühen 90ern Graffiti verfolgt und zugunsten anderer Tätigkeiten, die legal und scheinbar altersgemässer waren (Architektur- bzw. Kunststudium), teilweise aufgegeben. Die Aufgabe folgte vor allem aus der Kosten-Nutzen-Rechnung zwischen gesellschaftlicher Anschlussfähigkeit dieser Tätigkeit und ihrer Form. Insofern wurde und werden einige Formen von Graffiti als Subkultur abgewertet, da sie im Verhältnis zu der Öffentlichkeit, die sie generieren, zu einfach und zu subjektiv erscheinen. Unser Kollektiv arbeitet daher an einem Formgelenk, das rohe Graffiti-Versatzstücke in die Kunst transportiert und diese unter medialen und formalen Möglichkeiten von Kunstwerken behandelt. Dieses Formgelenk soll beides auf Augenhöhe bringen und in der umgekehrten Richtung funktionieren, so dass Praktiken aus der Geschichte der Bildenden Kunst bis hin zu zeitgenössischen Verfahren im Feld der sogenannten Subkultur behandelt werden können.

Der Titel der Debutausstellung BUFF bedeutet im Graffiti-Jargon ein illegal gesprühtes Bild zu entfernen oder abzuputzen. Dem folgend besteht eine der Arbeiten aus vorgefundenen Fliesen, die zu einem Tafelbild arrangiert sind. Bemalt und putzt man die Baukeramik, bleibt der Eingriff in dem Fugenraster erhalten. Das Bild scheint sich für unser Gestaltempfinden hinter den Fliesen, wo eigentlich kein Bildraum ist, fortzusetzen.

SH, MGG, GE

Goekhan Erdogan

Webseite goekhanerdogan.de
Blog wp.me/31AqL
Email
kontakt@goekhanerdogan.de
Mobil +49 . (0) 176 294 568 03

Studio

Basis, Raum 117
Gutleutstraße 8-12
60329 Frankfurt am Main
Germany

Bernhard Schreiner . 12.9. Opening . Invitation

Bernhard Schreiner
Application to Waves
12 Sep – 31 Oct 2014

Opening
Friday  12 Sep   7 - 10 pm
The artist is present

Saisonstart
Saturday 11 - 6 pm
Sunday 11 - 6 pm
Heteronyme, 2014
Lichtbild auf Papier 
Cyanotypie (Detail)
106 x 78 cm

The garden of the Städel Museum was the venue for one month, until 31 August, for the sound installation The Encryption Garden by Bernhard Schreiner and Alan B. Brock-Richmond. Acoustic waves are the focus too of Schreiner's third solo exhibition in our gallery, titled Application to Waves. Works in paper, sculpture and video will be presented.

Created without the use of a camera, the experimental photography (cyanotypes) series Heterodyne, for example, brings to mind large watercolours. However, the fine, intensely blue lines and circles originate from the effects of light. A laser pointer circled in the dark for several hours over the photosensitive paper. The impulse for the extraordinary circular motions came from the rhythm of a speaker diaphragm projected onto the laser pointer. Each sheet of the series represents a correspondingly different frequency basis, resulting in quite distinctive imagery.

From 24 September, the renowned Kunstraum in Munich will be showing a solo exhibition of new sound works by Bernhard Schreiner.
 Weitere Informationen  >> 

Kai Middendorff Galerie 
Niddastraße 84
60329 Frankfurt am Main
+ 49 (0) 170 31 32 191
+ 49 (0) 69 74 30 90 35
Tue - Fri  2 - 6 pm
Sat 12 - 4 pm
galerie@kaimiddendorff.de